TIMOVI STRUČNE PODRŠKE (MST) U RAZVOJU REFERALNIH CENTARA ZA EDUKACIJSKO UKLJUČIVANJE
U skladu s procesima deinstitucionalizacije i osiguravanja djeci s teškoćama pristupačnost obrazovanju u sredini gdje žive (Konvencija o pravima osoba s invaliditetom, 2008.) važno je osposobiti educirane timove stručnjaka za koordinirano provođenje, praćenje i evaluiranje edukacijske integracije.
Opći cilj projekta je unaprjeđenje stručne podrške školama koje doprinose povećanoj socijalnoj uključenosti djece s posebnim potrebama.
Specifični ciljevi:
1. Podići razinu edukacijske uključenosti učenika s posebnim obrazovnim potrebama u redovni sustav odgoja i obrazovanja
2. Povećati kadrovske resurse timova stručne podrške školama za djecu s posebnim potrebama
Očekivani rezultati:
1. Povećana razina znanja i vještina učitelja osnovnih škola o radu s učenicima s posebnim potrebama učitelja osnovnih škola o radu s učenicima s posebnim potrebama
2. Osposobljeno 10 specijalista za teškoće u intelektualnom funkcioniranju iz posebnih organizacija za članove Mobilnog stručnog tima
3. Povećana razina organizirane stručne podrške školama
U prvom dijelu projekta Udruga IDEM je organizirala mobilne stručne timove koje čine ranije osposobljeni stručnjaci s iskustvom u radu mobilnih službi potpore. Provedeno je stručno usavršavanje defektologa/rehabilitatora iz organizacija partnera za rad u redovitim školama.
U drugom dijelu provedbe projekta mobilni stručni timovi su se proširili s djelatnicima partnerskih organizacija – Centar za odgoj i obrazovanje Gornje Prekrižje i Osnovna škola Nad Lipom.
Nakon završetka projekta u Zagrebu će biti gotovo udvostručen broj stručnjaka osposobljenih za rad u mobilnim stručnim timovima te će i dvostruko veći broj škola moći dobiti usluge.
Provedbom projekta 8 osnovnih škola u Zagrebu, odnosno oko 480 učitelja kroz sustav stručne podrške prepoznalo je i odgovorilo individualnim zahtjevima učenika s posebnim obrazovnim potrebama. 11 educiranih asistenata u nastavi osigurava direktnu podršku pri obrazovanju za 33 integrirana učenika s posebnim obrazovnim potrebama. Ovakve promjene u školi direktno utječu i u smislu boljeg prihvaćanja za oko 4 000 njihovih vršnjaka.
Početkom 2008/2009. školske godine provedene su prezentacije o korisnosti edukacija o radu s učenicima s posebnim obrazovnim potrebama čime je povećana razina znanja i vještina učitelja osnovnih škola o radu s učenicima s posebnim potrebama.
U prvom polugodištu održan je program edukacije trajanja 60 sati. Osposobljeno je 10 specijalista za intelektualne teškoće iz posebnih organizacija za članove mobilnog tima. Obuhvaćeno je 30 sati predavanja radioničkog tipa i 30 sati predavanja praktičnog tipa. Po završetku edukacije 10 rehabilitatora/defektologa su postali profesionalno kompetentni za rad u Mobilnim stručnim timovima.
Rad asistenata u nastavi
Asistent u nastavi (njih 11) direktno radi s učenikom 4 sata dnevno, 5 dana u tjednu (ukupno 20 sati tjedno). Asistent pruža podrška učeniku (za uključivanje u razredu, savladavanje socijalno-psiholoških prepreka); podrška učitelju i drugim stručnjacima (zajednički rad, procijena i izvještavanje o napretku, pomoć u postavljanju edukacijskih ciljeva, feedback, provodi programe po uputstvu stručnjaka, koristi posebnu opremu potrebnu za rad; podrška kurikulumu i podrška školi (rad u timu, sudjelovanje u radu škole).
Mobilni Stručni Tim (MST) čine 3 osobe:
-
Ø stručnjak za određeno područje: edukacijsko rehabilitacijski stručnjak za edukacijsku inkluziju i/ili specijalista za intelektualne teškoće ili teškoće učenja, odgovoran za savjetovanje učitelja i asistenata u nastavi, izradu individualnog odgojno-obrazovnog programa (IOOP-a), savjetovanje asistenata o metodičkim pristupima u radu s učenicima s posebnim potrebama i supervizije asistenata u nastavi.
-
Ø stručni suradnik – koordinator škole u koju su uključeni asistenti u nastavi (psiholog / pedagog škole) predstavlja ključnu osobu unutar škole: utvrđuje potrebe djece s posebnim potrebama; dogovara s članovima MST-a plan rada; priprema potrebnu dokumentaciju i organizira rad s učenicima s posebnim potrebama.
-
Ø supervizori: eminentni stručnjaci iz područja edukacijsko rehabilitacijskih znanosti
Aktivnosti koje provodi član MST-a:
Član MST-a (koordinator škole) upoznaje asistenta s politikom škole, osigurava mu uvijete rada, određuje program rada s učenikom s posebnim potrebama i definira njegovu ulogu u razredu u odnosu na pojedinog učenika.
Tjedno se provodi savjetovanje učitelja i asistenata oko pristupa rada s učenicima s posebnim obrazovnim potrebama te izrade IOOP-a i izrade didaktičkih materijala potrebnih u radu s učenicima s posebnim potrebama.
Supervizija
Supervizija kao proces profesionalne potpore mjesečno prati određenu skupinu u načinima pružanja pomoći i osnažuje je. Time zadržavaju postignutu razinu kompetencije, a potrebne vještine unapređuju i dalje provode sa članovima MST-a.
Promocija
Distribuirano je 2.000 brošura po osnovnim školama Republike Hrvatske .
Publikacije opisuju u proširenom obliku rad Udruge, rad mobilnih stručnih timova i asistenata u nastavi.
Letak će sadržavati osnovne informacije.
Okrugli stol
Okrugli stol će predstaviti završnu aktivnost u projektu te će kao takav objediniti ranije provedene aktivnosti predstavljajući rezultate projekta.
Sudionici okruglog stola bit će ključne osobe uključene u provedbu, njih 10 koji će volonterski izvijestiti o rezultatima projektnih aktivnosti: supervizori, članovi MST-a, predstavnici partnera, predstavnici asistenata u nastavi, predstavnik roditelja čije je dijete učenik s posebnim potrebama koje je dobilo podršku uključivanjem asistenata u nastavi kao i sami asistenti u nastavi. Okrugli stol okupit će ukupno 120 osoba.
FINANCIJER: Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi – Darovnica Svjetske banke u programu "Inovacije i učenje"
Sljedeća