PROGRAM INDIVIDUALIZIRANE EDUKACIJSKE PODRŠKE
Pomoć u učenju za mlade s posebnim obrazovnim potrebama
Teškoće koje obuhvaća Program Pomoć u učenju su:
1. snižene intelektualne sposobnosti,
2. poremećaj pažnje/hiperaktivnost,
3. specifične teškoće učenja,
4. poremećaj u ponašanju i emocionalni poremećaj.
ZAŠTO JE OSMIŠLJEN PROGRAM?
Djeci s posebnim obrazovnim potrebama već niz godina je omogućeno školovanje u redovitim uvjetima, ali još je uvijek u nastavnom procesu nedostatna podrška za njihovo potpuno uspješno školovanje. Nedostatak primjerene podrške u nastavi primjećuje se u većinom jedva prolaznim ocjenama ovih učenika unatoč primjene prilagođenog programa i/ili individualiziranih postupaka. Kao posljedica gotovo stalne obrazovne neuspješnosti, koja se javlja bez obzira na uložene napore učenika, vrlo često se u njih razvija negativna slika o sebi i emocionalna nesigurnost. Zbog stalnog nezadovoljstva s obrazovnim rezultatima, a nerijetko i loših emocionalno-socialnih odnosa u razredu, kod učenika se znaju javiti i neprimjereni oblici ponašanja kojima se žele istaknuti i privući na sebe pozornost učitelja i vršnjaka. Moguće posljedice neprimjerene podrške u edukacijskoj integraciji vrlo su rano pretpostavili i sagledali stručnjaci Hrvatske udruge za stručnu pomoć djeci s posebnim potrebama “Idem”. Zbog toga je uspostavljen Program čijim aktivnostima se želi omogućiti uspješnije, zadovoljnije i sretnije školovanje učenicima s posebnim obrazovnim potrebama. Uključena djeca i njihovi roditelji prepoznali su vrijednost Programa kojim se ostvaruje individualizirana edukacijska podrška tako da se on od uvođenja do danas kontinuirano provodi.
CILJEVI I ZADACI PROGRAMA
Opći ciljevi programa usmjereni su na podizanje razine školske uspješnosti i socijalne primjerenosti učenika s posebnim obrazovnim potrebama kako bi se pridonijelo njihovom uspješnom uključivanju u redovite oblike školovanja.
Zadaci programa su:
utjecati na smanjenje školskog neuspjeha, emocionalnih smetnji i teškoća u ponašanju djece s posebnim potrebama uzrokovanih neprilagođenim zahtjevima sredine u odnosu na sposobnosti učenika.
poticati razvoj kognitivnih, perceptivnih, motoričkih i komunikacijskih mogućnosti važnih za školsko učenje; utjecati na povećanje motiviranosti za učenje, stvaranje radnih navika, usvajanje i unapređivanje tehnika učenja; jačati samopouzdanje učenika i pozitivnu sliku o sebi i podizati opću razinu socijalnog ponašanja.
povećati kompetentnost učitelja i roditelja učenika obuhvaćenih programom provođenjem suradnje, s ciljem boljeg upoznavanja s njihovim sposobnostima i teškoćama, sukladnim postupcima učenja, boljeg razumijevanja i primjerenije osobne aktivnosti.
KOME JE PROGRAM NAMIJENJEN?
Program je namijenjen učenicima s posebnim obrazovnim potrebama polaznicima osnovnih i srednjih škola, za koje se uglavnom propisuju prilagođeni programi iz problemskih nastavnih predmeta i/ili individualizirani postupci. Kod ovih učenika vrlo se često u integracijskim uvjetima školovanja javlja neuspjeh u školi, jer se u nastavi ne primjenjuju pristupi sukladni njihovim kognitivnim potencijalima, osobitostima percepcije, pažnje, koncentracije, razini emocionalno-socijalnog razvoja ili specifičnim teškoćama u učenju.
TKO PROVODI PROGRAM?
Program provode stručnjaci edukacijski-rehabilitatori, učitelji educirani za rad s učenicima s posebnim obrazovnim potrebama uz pomoć apsolvenata i studenata Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta.
KAKO SE PROVODI PROGRAM?
Program se provodi putem pomoći u učenju, suradnje s učiteljima i roditeljima obuhvaćenih učenika.
POMOĆ U UČENJU
Oblici rada
Rad se planira/ostvaruje u malim grupama do 3 učenika, pri čemu se uvažavaju slične obrazovne potrebe učenika (razine stečenih znanja) specifične potrebe učenika (teškoće čitanja i pisanja, pažnje, koncentracije, pamćenja), osobnost, osobine ponašanja… Prema zahtjevima roditeljima i/ili potrebama djeteta planira se/provodi i individualni rad. Rad sa skupinom provode izvoditelji-profesori edukacijski rehabilitatori, educirani učitelji, apsolventi i studenti/asistenti Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta.
Aktivnosti pomoći u učenju
Na početku se provodi opservacija koja traje prvih mjesec dana rada s učenikom. U periodu opservacije vrši se inicijalna procjena kojom se utvrđuje djetetova školska uspješnost.
Prilagođeno učenje podrazumijeva:
– uvid (procjena raspoloženja djeteta, njegovog emocionalnog stanja, motiviranosti, spremnosti za provođenje rada, interesa i potrebe za podukom određenog sadržaja te procjenu nivoa znanja u odnosu na usvajanje određenog gradiva)
– poduku (u odnosu na dogovoreni nastavni predmet i sadržaj)
– relaksaciju (opuštanje učenika koje se izvodi ovisno o težini rađenih zadataka, zamorenosti i motiviranosti učenika, njihovom emocionalnom stanju i raspoloženju).
Praćenje i evaluacija (kontinuirani uvid u napredovanje učenika koje se provodi procesno, pojedinačno i dokumentirano).
SURADNJA SA ŠKOLAMA
Sastavni dio aktivnosti Programa individualizirane edukacijske podrške je suradnja sa stručnjacima škola obuhvaćenih učenika (stručni suradnici, učitelji). Suradnjom voditelja/izvoditelja Programa i stručnjaka škole žele se postići što jasniji zajednički pristupi i strategije u radu s učenicima kako bi im se omogućila školska uspješnost u skladu s njihovim općim i specifičnim sposobnostima, interesima i potrebama.
SURADNJA S RODITELJIMA
Neizostavni dio programskih aktivnosti je i suradnja s roditeljima, koji su uključili svoje dijete u Program u želji da na primjerene načine uči, da jača ili obnavlja poljuljano ili izgubljeno samopouzdanje, da se druži i osjeća prihvaćenim među vršnjacima, da bude zadovoljnije, itd..
Roditelji se doživljavaju kao partneri koji trebaju biti u potpunosti informirani o aspektima edukacijskog rada s njihovim djetetom te ujedno imaju pravo i mogućnost utjecati na izvedbene programe rada. Suradnja s roditeljima ostvaruje se individualnim kontaktima ili u grupnom radu.