Postupci individualizacije u nastavi za učenike sa ADHD-om
Teškoće | Preporuke |
LOŠ RUKOPIS |
Ocjenjivati sadržaj, ne rukopis; koristiti jasne, čitljive i pregledne forme za pisane testove; označiti linijama mjesta za odgovor; ostaviti dovoljno mjesta za odgovor ako je rukopis nezgrapan;nije dobro negativno ocjenjivati ili kažnjavati učenika ako ne prepisuje npr. sa ploče u bilježnicu, treba ga uputiti na izvor iz knjige ili mu dati već isprintan sažetak predavanja da ga zalijepi u bilježnicu |
POTEŠKOĆE KOD PISMENE PROVJERE ZNANJA |
Omogućiti dodatno vrijeme; skratiti test ili ga podijeliti u više cjelina koje će učenik rješavati u nekoliko navrata; omogućiti usmeno ispitivanje; |
POTEŠKOĆE KOD PRIHVAĆANJA UPUTA |
Privući pažnju prije davanja uputa: koristiti upozoravajuće geste, npr. lagano tapšanje po ramenu; kombinirati usmene i pismene upute; zadavati upute jednu po jednu; tiho ponoviti upute učeniku; tražiti da ponovi upute radi potvrde razumijevanja; |
POTEŠKOĆE PRI ZAPAMĆIVANJU(ili sadržaja učenja ili domaćih zadaća) |
Kombinirati govorne, vizualne, pisane i iskustvene metode; možda je učeniku potrebno da sam ponovi kako bi zapamtio; Provjeriti da li je u bilježnicu zabilježio koji su zadaci za domaću zadaću |
POTEŠKOĆE KOD IZVRŠAVANJA ZADATAKA |
Nabrojati, napisati i izreći sve korake potrebne za izvršenje zadataka; reducirati zadatak u nekoliko izvedivih dijelova u određenom vremenu; često provjeravati napredak; omogućiti učeniku pomoć drugih učenika, tj. točno mu reći kome se i kako treba obratiti ako “zapne”; ako učenik griješi, objasniti što ne valja, pokazati što i kako treba učiniti ili mu pomoći da sam dođe do rješenja – nakon toga obavezno pohvaliti |
NESNALAŽENJE U PISANOM MATERIJALU (teško izvlačenje zaključaka iz teksta, teško razlučivanje bitnog od nebitnog) |
Pripremiti pisani materijal sa podcrtanim bitnim dijelovima; predočiti uz tekst bitne činjenice na koje treba obratiti pažnju; |
POTEŠKOĆE ZADRŽAVANJA PAŽNJE NA ODREÐENOM ZADATKU |
Nagraditi pažnju; razbiti aktivnosti u manje jedinice; nagraditi izvršavanje na vrijeme; koristiti fizičku blizinu i dodir za preusmjeravanje aktivnosti učenika; smanjitii mogućnost odvlačenja pažnje bukom i događajima u okolini (npr.sjedenje u prvoj klupi, dalje od prozora i vrata); omogućiti da se učenik aktivno uključi u izlaganje; osigurati razumljivost predavanja (kako se učenik ne bi “isključio” radi nerazumijevanja) |
SLAB SAMONADZOR (banalne greške u matematici, te kod izgovora i pisanja) |
Podučavati metodama samonadzora; poticati prekidanje rada i provjeru učinjenog |
POTEŠKOĆE PRI PRELASKU S JEDNE AKTIVNOSTI NA DRUGU |
Pravovremeno obavijestiti o promjeni aktivnosti (npr. “još pet minuta do završetka tog zadatka i prelaska na drugi…”); pravovremeno obavijestiti o očekivanjima u sljedećoj aktivnosti (npr.” za sljedeći zadatak treba…”); ako je potrebno, osigurati učeniku pomoćnika za organiziranje i izvršavanje aktivnosti. |
NEPRIMJERENA INTERAKCIJA U RAZREDU (prekidanje, upadanje u riječ, odgovor prije završenog pitanja) |
Posjesti učenika blizu nastavnika tako da se omogući bolji nadzor; reći učeniku jasno što se od njega očekuje; nagraditi poželjno ponašanje; jasno reći što nije dobro i zbog čega… |
POTEŠKOĆE ZADRŽAVANJA ODREÐENOG POLOŽAJA DUŽE VRIJEME (sjedenje u klupi, stajanje, čekanje u redu..) |
Unaprijed sa učenikom dogovoriti kako će signalizirati potrebu za kretanjem i što će raditi, uz što manje ometanja vršnjaka u razredu i objašnjenje drugim učenicima zašto je to potrebno učeniku koji ima ADHD. |