Asistenti u nastavi
Asistent u nastavi, oblik je podrške učenicima s posebnim obrazovnim potrebama koji su uključeni u redovan sustav odgoja i obrazovanja. Iako, u svijetu ovakav oblik podrške je već uobičajena praksa u školama u koje su integrirana djeca s posebnim obrazovnim potrebama, u Republici Hrvatskoj ovakav oblik podrške je tek u začetku. Zahvaljujući upornosti stručnjaka, projektom „Mobilni stručni tim – podrška integraciji djece s posebnim obrazovnim potrebama“ ovakav oblik podrške polako postaje praksom i u hrvatskim školama.
Obzirom da u današnjim razrednim odjeljenjima postoji velik broj učenika, učenicima s posebnim obrazovnim potrebama (kojih je nerijetko 2-5 u jednom razredu) nisu osigurani adekvatni uvjeti školovanja. Učitelji nisu educirani za specifičnosti rada s ovom populacijom, i često im uz najbolju volju ne znaju pružiti neophodnu podršku. Nije rijetkost da djeca s posebnim obrazovnim potrebama odbijaju školovanje i rijetko dosižu srednju naobrazbu. Time, ne svojom krivnjom, postaju oni članovi društva koji su visoko rizični da postanu socijalno isključeni.
Dosadašnje iskustvo pokazalo je da uvođenjem asistenata u nastavu škole u kojima se provodi projekt, omogućile su učenicima s posebnim obrazovnim potrebama ravnopravno sudjelovanje u svim aspektima nastavnih sadržaja. Također, učitelji razrednih odjeljenja u koje su uključena djeca s posebnim obrazovnim potrebama, podržali su ovakav način podrške, ističući kako im je uvelike olakšano provođenje nastavnog plana i programa.
Asistent u nastavi
Asistent u nastavi direktno radi u nastavi i predstavlja podršku:
- učeniku s posebnim potrebama (za uključivanje u razred, savladavanje socijalno-psiholoških prepreka)
- učitelju i drugim stručnjacima (kreiranje ciljeva, zajednička izrada individualnog plana rada s učenikom, realizacija planiranog s učiteljima i drugim stručnjacima direktnim radom s učenikom, povratna informacija…)
- kurikulumu ( u skladu sa sposobnostima učenika)
- školi (rad u timu, sudjelovanje u životu škole, poznavanje pravila u školi)
Izbor asistenata radi Mobilni stručni tim( MST), vodeći računa o osobinama ličnosti i razini osposobljenosti.
Svaki asistent prolazi edukaciju organiziranu od strane stručnog tima Udruge «IDEM»( kasnije Centra za edukacijsku inkluziju) i to:
- uvodni seminar (najmanje 5 sati)
- učenje iz literature
- sudjeluje na edukacijama koje provodi MST u školi
- učenje putem praćenja zajedničkog rada učitelja, koordinatora i drugih stručnjaka škole
- skupna supervizija
Asistent u nastavi direktno radi s učenikom po 4 sata dnevno, 5 dana u tjednu (ukupno 20 sati tjedno).
TKO MOŽE BITI ASISTENT U NASTAVI?
Studenti apsolventi:
- Edukacijsko – rehabilitacijskog fakulteta
- Učiteljskog fakulteta
- Nastavničkih fakulteta
- Drugih fakulteta
- Psiholozi
- Pedagozi
Nezaposleni edukacijsko-rehabilitacijski stručnjaci, učitelji, pedagozi, psiholozi.
KAKO POSTATI ASISTENT U NASTAVI?
Da bi posteli asistenti u nastavi, kandidati prolaze kroz tri koraka:
1. INTERVJU I SELEKCIJA KANDIDATA
Izbor asistenata radi Mobilni stručni tim (MST), vodeći računa o osobinama ličnosti i razini osposobljenosti.
2. EDUKACIJA
a) Osnovna edukacija o posebnostima rada s učenicima s posebnim obrazovnim potrebama koju pružaju članovi Mobilnog stručnog tima – eminenti stručnjaci s područja edukacijske rehabilitacije
b) Grupna supervizija asistenata
c) Literatura za rad asistenta
3. RAD U RAZREDU
a) Upoznavanje s kolektivom škole i učenicima u razredu
b) Suradna nastava s učiteljem uz podršku člana MST-a i koordinatora za asistente škole
KOME POMAŽE ASISTENT U NASTAVI?
Učitelju/ima u provođenju individualnog odgojno-obrazovnog programa s učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama uključenima u redovne razrede te po potrebi u radu s ostalim učenicima u razrednom kolektivu.
KOLIKO RADI ASISTENT U NASTAVI?
Svakodnevno, asistenti u razredu rade u prosjeku 20 sati tjedno.
KAKO POMAŽE UČENIKU?
Osnovna je zadaća asistenta u nastavi neposredna podrška učenicima s teškoćama u razredu, kojom im se pomaže u uključivanju u razredni kolektiv, savladavanju socijalno-psiholoških prepreka i nastavnih sadržaja. Učitelju pak, asistent pomaže u kreiranju nastavnih ciljeva, zajednički razrađuju individualizirane odgojno-obrazovne programe (IOOP) te surađuju u realizaciji planiranog. Asistent u nastavi uključuje se i u rad cijelog razreda i škole te surađuje s ostalim učiteljima unutar kolektiva, sve zbog poboljšanja uvjeta školovanja učenika s posebnim obrazovnim potrebama.
PREDUVJETI ZA RAD ASISTENTA U NASTAVI
Odobrenje škole za rad asistenta.
Spremnost roditelja za podršku učeniku.
Imenovani koordinator škole za asistente.
Osigurani članovi Mobilnog stručnog tima za kontinuiranu podršku učiteljima i asistentu.
Redovna supervizija članova MST-a.
Redovna supervizija asistenata.
KOJE USLUGE MOŽE PRUŽITI UDRUGA IDEM
– izbor asistenata
– osnovna edukacija asistenata
– supervizija asistenata
– osiguranje podrške članova MST-a (utvrđivanje odgojno-obrazovnih potreba učenika, savjetovanje učitelja u izradi individualnog odgojno-obrazovnog programa, savjetovanje asistenta u razredu)
– osiguranje supervizije MST-a
– edukacija učitelja putem radionica u školi
ŽELITE LI BITI ASISTENT U NASTAVI ILI TRAŽITE ASISTENTA U NASTAVI JAVITE SE U:
Hrvatsku udrugu za stručnu pomoć djeci s posebnim potrebama "IDEM", Ilica 48, Zagreb, www.idem.hr
Projekt se provodi uz financijsku potporu Nacionalne zaklade za razvoj civilnog društva, u suradnji s UNDP-om (United Nations Development Programme), Ministarstvom znanosti, obrazovanja i športa, Ministarstvom zdravstva i socijalne skrbi, Svjetskom bankom iz sredstava "Programa za inovacije i učenje", Europskom komisijom (iz sredstava PHARE 2006), Nacionalnom zakladom za razvoj civilnog društva, RTL-om i drugim donatorima.
Sljedeća