Pomoć u učenju za mlade sa posebnim potrebama
Metode i aktivnosti
O provođenju programa nastoji se
informirati javnost kao i svi mogući zainteresirani činitelji putem medija,
brošura, predavanja Udruge ili Savjetovališta za djecu i mlade. Na temelju
dobivenih informacija učenici se upućuju u
program na zahtjev roditelja ili škole koju polaze kad je utvrđeno da
ima većih teškoća u svladavanju školskog gradiva zbog posebnih potreba ili na
zahtjev Centara za socijalnu skrb.
Roditelja,
odnosno osobu zaduženu za dijete, poziva se zajedno sa na upoznavanje i
individualni razgovor. Tom prilikom obavlja se međusobno informiranje
stručnjaka i roditelja. Roditelja se upoznaje s ciljevima, načinima i
uvjetima rada. Prikupljaju se početni
podaci o učeniku i obitelji, koji su ujedno i prvi podaci koji se unose u
učenički dosje. Unose se osnovni osobni, zdravstveni i pedagoški podaci,
problemska područja, interesi učenika itd. temeljem kojih se izvodi početno
edukacijsko-rehabilitacijsko mišljenje, uz koje se po potrebi upisuju i
mišljenja ostalih stručnjaka temeljem uvida u donesenu dokumentaciju.
Na osnovu
prikupljenih podataka o razredu polaženja, školskom rasporedu, rasporedu prakse
kod srednjoškolaca, itd. izrađuju se rasporedi dolazaka učenika uključenog u
program i određuju izvoditelji programa.
Oblici
rada
Rad
se planira/ostvaruje u malim grupama do 3 učenika, pri čemu se uvažavaju slične
obrazovne potrebe učenika (razine stečenih znanja) specifične potrebe učenika
(teškoće čitanja i pisanja, pažnje, koncentracije, pamćenja), osobnost, osobine
ponašanja itd. Prema zahtjevima roditeljima i/ili potrebama djeteta planira se/provodi i individualni rad. Rad sa skupinom provode izvoditelji-profesori edukacijski
rehabilitatori, educirani učitelji,
apsolventi i studenti/asistenti
Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta.
Aktivnosti
pomoći u učenju
Program poticanja sposobnosti za školsko učenje
čine: opservacija,
prilagođeno učenje praćenje i evaluacija.
Na
početku se provodi opservacija koja traje prvih mjesec dana rada s
učenikom. U periodu opservacije vrši se inicijalna procjena koja se odnosi na:
–
određivanje
obrazovnih sposobnosti/vještina (čitanje, slušanje, računanje i geometrijsko
predočavanje, prostorno i vremensko snalaženje)
–
određivanje
razine znanja (kako bi se utvrdila kvaliteta stečenih znanja i time dobile
smjernice daljnjeg rada)
–
određivanje
interesa (otkrivanje aktivnosti koje učenik voli/želi raditi odnosno stupnja
motivacije za nastavni predmet/područja/sadržaje)
–
određivanje
potreba (sagledavanje učenikova ponašanja u druženju s vršnjacima, u odnosu s
odraslima, informiranje o obiteljskoj situaciji i korištenju slobodnog
vremena).
Prilagođeno
učenje podrazumijeva:
–
uvid (procjena
raspoloženja djeteta, njegovog emocionalnog stanja, motiviranosti, spremnosti
za provođenje rada, interesa i potrebe
za podukom određenog sadržaja te procjenu nivoa znanja u odnosu na usvajanje
određenog gradiva)
–
poduku (u
odnosu na dogovoreni nastavni predmet i
sadržaj)
–
relaksaciju
(opuštanje učenika koje se izvodi ovisno o težini rađenih zadataka, zamorenosti
i motiviranosti učenika, njihovom emocionalnom stanju i raspoloženju).
Praćenje i evaluacija (kontinuirani
uvid u napredovanje učenika koje se provodi procesno, pojedinačno i dokumentirano).